lunes, 16 de marzo de 2015

Decàleg sobre principis de procediment

Bon dia, els dies 9 i 11 de març parlarem a classe sobre els principis de procediment que cadascú tindria al realitzar les nostres classes d'Educació Física. Aquests no són un objectiu en si, sinó una forma de aplegar a aquests. Tanmateix, tractarem a classe els tipus d'objectius que deuriem buscar en les nostres classes, i arribarem a la conclusió de que els objectius o propòsits desitjables son els ètics (educar la autonomia) i no els inmediats o puntuals (ficar més videos a classe per a que aquestes siguen més divertides). Doncs be, d'acord amb aquestos fets, vaig a mostrar la meua llista de principis de procediment en la que tracte de reflectir quins són els aspectes més importants per a mi a l'hora d'impartir les classes d'Educació Física i que crec que sempre tindrien que estar presents. Per a açò, m'he fet preguntes com per exemple: com puc transformar la societat o el món dins d'una classe d'Educació Física?. També, m´he basat en els principis de Stenhouse.
1. Classes participatives. Crec que es essencial que l'alumne pense, reflexione, indage sobre les múltiples solucions als múltiples problemes. Per a açò, hi han mètodes d'aprenentetge com el descobriment guiat o la resolució de problemes.
2. Classes creatives e innovadores. Utilitzar materials, diferents ubicacions del professor, diferents ubicacions de la classe, etc. Són formes d'eixir de la rutina, d'interactuar en el medi real i fer que les classes siguen molt més enriquidores.
3. Classes amb diversitat de nivells. Es essencial que existisquen diferents nivells per a que tots els alumnes es senquen vàlids al aconseguir objectius.
4. Classes amb temes que la societat 'no veu' o de alta 'sensibilitat'. Provocarà en els alumnes un alt grau de motivació.
5. Classes cooperatives. La interacció entre els estudiants es de vital importància, farà que compartisquen coneixements, experiències o aprenentatjes que de forma individual no tindrien.
6. Classes amb aplicabilitat a la vida 'real'. Aquest fet provocarà un major interés en els alumnes ja que sentiràn que podràn transferir-ho a la vida i es sentiràn més autonoms i poderosos.
7. Classes amb temes que interessen expressament als alumnes.
8. Classes que impliqquen un risc, no de vida o mort, però si de èxit o fracàs. D'aquesta manera la incertesa farà que els alumnes s'esforçen més per a aconseguir els objectius.
9. Classes amb diversitat de metodologies d'aprenentatge. Caldrà adaptar-se a les necessitats de la situació de la millor manera possible.
10. Classes reflexives. Sempre es tractarà al alumnes com a un 'humà' i s'inetnatrà atendre a les seues necessitats de la millor manera possible. Es el que s'anomena docent pràctic reflexiu.

Aquests són els principis de procediment que trobe més importants per a un professor i que jo mateixa tinc la intenció de posar en pràctica en el futur. Sens dubte lluitaré per a que s'acompisquen ja que a pesar de les dificultats, val la pena intentar-ho i com diu Savater en el seu llibre El Valor de Educar "en qualsevol educació, per mala que sigui, hi ha els suficients aspectes positius com per a despertar en qui l'ha rebut el desig de fer-ho millor amb aquells en qui després serà responsable".
I vosaltres que penseu? quins principis aplicareu en les vostres classes?.

2 comentarios:

  1. Escriure aixó és molt important. No tant pel contingut, que també, sino pel fet de fer explícit alló que per a tu es important. D'eixa forma es pot dialogar. Per example, des del meu punt de vista hi un disequilibri: els principis 3 i 1, son els que tenen més fundament étic.El 10 també, però està menys definit. La resta responen més a gustos. Escriture es important, entre altres coses, perque motiva al diàleg.

    ResponderEliminar
  2. Hola Victor, estic totalment d’acord amb tu. Pensi que es essencial que cada docent tingui els seus principis de procediment ja que aquests, a més estan estretament lligats als valors de cada persona. A més, motivaran al diàleg, com dius, per a poder arribar als principis de procediment moralment més desitjables. En el principi de procediment 10, el que vull transmetre es la importància de veure que es el que ocorre realment a classe en les persones i en un moment concret. El que vull es adaptar-me a la situació, contextualitzar. En un capítol del llibre Mal d’escola es veu clarament quan Pennac atén les necessitats especifiques de la alumna que te problemes a casa. Respecte als demés principis de procediment, pensi que també son ètics ja que responen a situacions, accions, vivències aprenentatges o experiències moralment desitjables que tots els alumnes deurien experimentar i pensi que qualsevol sistema educatiu deuria oferir als ciutadans sense que tinguin que elegir, ja que es un dret deurien tindre (i privilegi).

    ResponderEliminar