martes, 24 de febrero de 2015

El sistema educatiu actual

Bona vesprada, ahir vam tractar a classe el tema de la educació. Vam plantejar els diferents àmbits: àmbit formal, no formal e informal. Doncs be, m'agradaria fer una xicoteta reflexió respecte al sistema educatiu actual (àmbit formal d'educació) ja que aquest sistema va ser innovador i va ser molt profitós en l'època industrial, però actualment necessita d'un canvi per a adaptar-se a la realitat canviant que vivim.
El primer canvi que es necessita es tranformar la idea que tenim sobre la inteligència, que es heretada d'aquella època. Es pensa que hi ha dos tipus de persones acadèmiques i no acadèmiques (inteligents i no inteligents) creença totalment errònea ja que hi ha persones brillants i que no tenen estudis.
Les arts són especialment la disciplina més afectada per aquest sistema: en lloc d'estimular als alumnes per a que pensen per si mateixos, que tinguen els sentits posats en el moment present, que gaudeixquen de sensacions.... Se'ls anestesia amb continguts, se'ls introdueixen coneixements sense fer-los pensar i donant-los una unica solució: els estem adormint en lloc de despertar el que tenen dins.
I es que el sistema educatiu actual es un sistema industrialitzat: timbres, classes separades, educats per 'fecha de fabricació' o excamens estandaritzats, tot com una cadena de montatje. Es necessari tot aquest procés? cregeu que tots els xiquets responen a aquestos estandars? no hi han diferents formes d'aprenentatge més novedoses i creatives?
Pense que es necessari un 'cambi de paradigma' respecte a aquesta situació. Hi ha diferents maneres d'organització, d'horaris, de metodològies d'aprenentatge o d'activitats estimulants en que els xiquets poden aprendre gaudint d'experiències.
Cal promoure el 'pensament divergent' i la 'lateralitat' que es la capacitat d'un subjecte de vore respostes multiples a una pregunta i d'interpretar una questió.
Per a això, els sistema educatiu es fonamental ja que si els xiquets passen gran part de la seua vida 'nugats' a aquestes 'cordes' no evolucionaràn com podrien.
Tots aquestos aspectes són el 'curriculum ocult' que hi ha enrere del sistema educatiu.
 Per a finalitzar, vos deixe un video que vos servirà per a entendre millor aquest tema. Salutacions.



 

2 comentarios:

  1. Hola Ricard, estic d'acord en tu. Volia comentar que el sistema d'educació actual té prou errors o és poc eficaç, ja que any darrere any segons m'he pogut informar, els resultats dels espanyols a les proves d'avaluació internacionals són cada vegada pitjors.

    S'hauria d'instal·lar un sistema d'educació més basat en la curiositat, en el pensament propi de cada alumne, la creativitat i el desig d'aprendre coses noves. El raonament hauria de ser una de les bases de l'educació, també afegiria el debat i la participació activa dels alumnes, deixant de banda la monotonia de les típiques classes que es fan ací a Espanya on el professor és pràcticament l'únic protagonista i on quasi sempre sols es valora si sabem memoritzar un llibre.

    ResponderEliminar
  2. Buenas Ricard, me parece bastante interesante tanto la clase impartida como tu reflexión, me gustaría comentar cuando has nombrado la inteligencia, el concepto que se tiene en la actualidad, en el que se piensa que por no tener una titulación ya eres menos o más inteligente, cuando es una formación académica que quizás en un futuro esa información aprendida no es relevante en tu vida laboral( he puesto el ejemplo de la vida laboral, aunque también se puede hablar de gente que no tiene estudios y son mejores en otros aspectos que otras personas con estudios).

    Creo que el sistema educativo de hoy en día, a parte de como ha comentado mi compañero Salva Gomar,"los resultados de las pruebas de evaluación internacionales son cada vez peores" no es el correcto, creo que hay asignaturas en cualquier rama de estudios de las cuales solo se estudian "para" el examen, siendo eso un error, creo que fomentando la creatividad y el trabajo continuo, ayuda a uno mismo a aprender para mejorar y poder aprobar, no se trata de una memorización de datos que después se olvidan porque ya no tienes esa materia. Creo que hay que llenar al estudiante de experiencias que nunca se olvidan y no de palabras que nunca se aprenden.

    ResponderEliminar